میشه گفت بزرگترین رویداد و گردهمایی صنف لوازم یدکی خودرو در سال همین چند روز نمایشگاه بین المللی هستش که سالی یکبار در تهران برگذار میشود و از تمام ایران بازدید کننده دارد. پتانسیل زیادی برای پول در آوردن در این گردهمایی وجود داره , فقط باید آدمش با آدمش کانکت بشه ..

گروه اول : شرکت هایی هستند که غرفه میگیرند و ماه ها برنامه ریزی میکنند و با هزینه های بالا در این اجتماع حضور پیدا میکنند . کار ساده ای نیست و برای اجرای دقیق صدها گزینه باید تیک بخوره 

گروه دوم : بازدید کننده هایی هستند که هرکدام از شهرهای مختلف با صرف زمان و هزینه برای بازدید و آشنایی خود را به این اجتماع رسانده اند و میشه گفت یک قدم از همکاران خود جلوتر هستن

چرا برخی از غرفه ها فروش ندارند

طرف قرار داد خودرو ساز

اگر قبلا به نمایشگاه مراجعه کرده باشید حتما دیدین , داخل برخی از سالن ها غرفه های بسیار شیک و بزرگی هستش که قطعات و بعضا مجموعه قطعاتی رو نمونه گذاشتن , مثل محور خودرو اکسل عقب با مشقات یا گیربکس کامل و از این قبیل قطعات ,  اینها شرکت هایی هستند که فقط برای خط تولید خودرو قطعه میسازند , یکسری قرار داد بستن که فقط به خط تولید شرکت جنس بدن , یک سری اصلا ظرفیت تولید و فروش متفرقه ندارند . غرفه هایی با این سبک جنبه بین المللی و عمومی دارد که به بازدید کننده ها و یا شرکای خارجی خود یا حتی شرکت های دیگه اعلام کنند و نشون بدن که در چه سطحی هستند. به طور کلی فقط یک نمایش است و امکان سفارش بازاری وجود ندارد

داستان غرفه های خارجی

شرکت ها و برندهای خارجی

چند سالی هستش میبینیم توی برخی از سالن ها غرفه های خارجی حضور فعال دارند . البته بیشترشون عرفه های ساده ای دارن که یک بنر به دیوار زدن و یک یا دوتا خانم و آقا از مراجعین دعوت میکنن که ازشون بروشور بگیرن و یا کارت ویزیت بدن. اغلب شرکت های چینی هستن که سنسور جات , بلبرینگ , شمع موتور و از این دست موارد تولید میکنن . ورود چینی ها به بازار لوازم یدکی چیز عجیب و غریبی نیست و اتفاقا خیلی براشون جذابه به صورتی که اگر یه دوری توی بازار چراغ برق بزنید چندین گروه بازاریاب های چینی رو توی خیابون میبینید. تا جایی هم که ما چندتا جلسه باهاشون داشتیم , کار کردن باهاشون آسون نیست , شرایط تعداد و پرداختشون برای عموم بازار مناسب نیست , اما برای سرمایه گذاری ابعاد بزرگ فوق العاده هستش

نمایشگاه قطعات یدکی خودرو

خلاصه ی قصه ی نمایشگاه اینه که گروهی از متخصصان یک صنف دور هم جمع میشن و محصولاتی که دارن رو به نمایش میزارن. اینکه تامین کننده ها برندش معرفی میشه و با افراد بیشتری آشنا میشن جای خود اما به جرات میتونم بگم بیشترین دستاورد این کار برای بازدید کننده یا همون خریدار لوازم یدکی هستش که میتونه بهترین برنده ها و شرکت های بالقوه بازار رو یک جا ببینه , ارتباط برقرار کنه و سبد کالایی بهتری درست کنه , کلا هر کجا اجتماعی باشه بازار هم رونق بیشتری داره.

زمان نمایشگاه قطعات خودرو

معمولا زمان برگذاری نمایشگاه 3 روز هستش , سالهای گذشته طبق یک برنامه ای اواخر آبان ماه برگذار میشد ولی یکی دوساله که قرعه نمایشگاه لوازم یدکی داره به سمت تابستون و اوایل سال میفته. و توی 1403 از 29 خرداد شروع میشه تا 2 تیر ماه , با این هوای گرم فقط رفت و آمد کمی سخته البته داخل سالن ها خنک هستش . به طور کلی 3 روز برای یک بازدید کننده زمان کمی هستش , ما خودمون تا حالا نتونستیم در یک دوره تمام غرفه هارو ببینیم , برای همین چند نفری میریم و هر کسی مسئول یک سالن میشه. اگر خودمون رو بزاریم جای یک صاحب فروشگاه یا شرکتی در یکی از شهرستان ها میبینیم یکی از سختترین کارای ممکن همین بازدید از نمایشگاه هستش. بستن مغازه یا سپردن کارها به یک شخص دیگه اونم توی شغل لوازم یدکی کار ساده ای نیست . مخصوصا شهرها و استان های دور تر مثل مشهد و شیراز , این کار برای همین همکارانی که داخل تهران و نزدیک هستن کار مشکلیه و اکثرا زمان کم میارن. همون ترافیک مدرس و پارک وی و اتوبان چمران خودش یک پروژه ایه برای رسیدن به محل برگذاری نمایشگاه بین المللی تهران .

دستاورد حضور در نمایشگاه

منظور دستاورد غرفه دار هستش - حضور در نمایشگاه فرصت های زیادی رو برای صاحب برند یا شرکت ایجاد میکنه و اگر یه برنامه ریزی درست هم داشته باشن خروجی واقعا عالیه , نمایشگاه یک جور فیلتر هستش تا با افرادی در سطح بالاتر و بالقوه تر از بقیه ارتباط برقرار کرد. شاید اگر بخواهیم یک شهری رو دونه دونه پرزنت کنیم 80 درصد حتی استقبال هم نکنن اما اینجا خود اون 20 درصد میاد و برای توسعه کارش اقدام میکنه. نتیجه میشه کار کردن با افرادی که انگیزه بالاتری دارن . پس از اون معامله هم با ایشان راحت تر هست و مشکلات کمتری پیش میاد. فقط زمانش کمه که در ادامه دربارش نوشتیم.

فقط سه روز از 365 روز

سه روز زمان داریم اونم نه از 8 صبح تا شب . فقط چند ساعت که معمولا ظهر به بعد تا حدود ساعت 8 شب هستش . کسی که غرفه گرفته حتی یک ثانیه هم نباید هدر بده و زمان رو جوری مدیریت کنه تا بتونه بیشترین بهره رو از این فرصت کوتاه ببره. حتی یک دقیقه هم مهمه و باید از هر نظر آمادگی کامل داشته باشه. ممکنه یک مشتری بالقوه درست در همون لحظه ای که اپراتور خسته شده یا داره با یک دوست یا یک آدم کنجکاو صحبت میکنه سر برسه و بخاطر بی توجهی از غرفه رد بشه و به همین راحتی ممکنه یک مشتری که میتونست نماینده فروش بشه از دست بره. پس وقت رونباید هدر داد . استراتژیک اینه که همیشه یک نفر آزاد باید پاسخگو مردم باشه و صحبت ها رو کوتاه و مختر انجام داد. در ادامه دربارش مینویسیم. با همه ی این حرف ها 3 روز زمان کمی هستش و همه نمیان , برای پر کردن این خلاء مطلب راهکار پایدارُ حتما بخونید.

بازدید کننده های نمایشگاه

درسته حضور در نمایشگاه عالیه ولی هر روز که نمایشگاه قطعات خودرو برقرار نیست و این همه هزینه و مخارج هم از عهده همه خارجه و اصلا ظرفیت بیش از این نیست. قطعا نمیشه فقط به حضور در نمایشگاه کفایت کرد. بسیاری از شرکت ها و بازرگانی ها و حتی فروشگاه ها بعد از درک ظرفیت اینترنت به این باور رسیدن که یک وب یه کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام برای معرفـی محصولاتم کافیـه و بعضا نظرشون این هست که فعلا از این روش استفاده میکنم تا بعدا یه روزی نمایشگاه ها هم غرفه میگیرم. در ادامه یه مطلبی برای اینکه جز نمایشگاه باید چه کارهایی انجام داد یا اصلا لازمه یا نه براتون نوشتیم

غرفه های لوکس نمایشگاه

همیشه توی نمایشگاه ها یه سری غرفه لوکس هست , که مشخصه هزینه های زیادی شده تا به این شکل دربیاد . اول اینکه شرکت هایی که تازه شروع کردن یا تصور میکنن انجام اینکار غیر ممکنه , باید بهشون یادآوری کنیم که به تاریخچه ی این شرکت های بزرگ نگاه کنید متوجه میشید که این اتفاق یک شبه نیفتاده و سالیان سال زحمت و همت مدیر اون مجموعه بوده که امروز به یک شرکت بزرگ و شناخته شده تبدیل شده. برای کارتون برنامه ریزی کنید و بدون وقفه انجامش بدین. چک لیست این کار هم بزودی در همین صفحه قرار میدیم.

بازدید کننده های واقعی

اگر دیدین یک نفر کلی کیف و ساک دستشه و یا داره تمام غرفه هارو یکی یکی سر میزنه , این احتمالا مشتری نیست و خرید و فروشی حاصل نخواهد شد . پاسخ بدین ولی زمان زیادی رو براش نزارید. هیچ وقت یک مغازه دار که مثلا پراید میفروشه نمیاد ردیفی تمام غرفه هارو یکی یکی بره کارت و بروشور بگیره. اگر همون اول اسم و مشخصاتش رو گفت و اعلام کرد کجا فروشگاه داره یا از طرف کدوم شرکت هستش , براش وقت بزارید.

بهترین راه پاسخگویی

اگر نیروی پاسخگو دارید یا خودتون و حتی دوست و آشنا برای همراهی خودتون آوردین دقیق بهشون آموزش بدین . به جزئیات دقت کنید و اعلام کنید امروز که در غرفه شما هستند چند ثانیه وقت دارن. اینکه الان صبحه خلوته یا الان دیگه آخرشه زود برم رو فراموش کنید. به اندازه کافی کارت ویزیت و تراکت داشته باشید و قبل از ارائه کارت اطلاعات مراجعه کننده رو بگیرید. اینکار باید سریع و در کوتاه ترین حالت ممکن انجام بشه. بهتره که خودتون اطلاعات رو ثبت کنید و اینکه یک فرم کاغذی با 10 تا سوال بزارید را فراموش کنید. اسم , شهر , سطح فروش و شماره موبایل 4 مورد اصلی هستش , حتی میتونید بین گپ و گفتگو استخراج کنید و فوری یادداشت کنید. هر که در این پست مشعول است حتی 2 دقیقه هم نمیتونه محل رو ترک کنه و مگر اینکه یک نفر آموزش دیده را چند دقیقه بزارد جای خود. اگر مراجعه کننده نیاز به توضیح دارد به داخل هدایت شود و مسئول مربوطه بهش توضیح بده.

بچه های قفسه بازار بی وقفه در تلاش هستند تا راه های ارتباطی و موارد وقت گیری که بین مشتری و فروشنده هستش را کوتاه کنن , روزی میاد که دیگه حتی نیازی نیست تلفن یک فروشگاه رو توی موبایلمون دخیره کنیم , کافیه اسمش رو تایپ کنیم تا لیست قطعات , قیمت روز , ارتباط با مدیر و پروسه سفارش رو در یک صفحه ببینیم و کارمون رو انجام بدیم

داستان بازار لوازم یدکی پایانی ندارد . .. روزگاریست که مثل برق و باد میگذره و ما سیستمی راه انداختیم تا برای شما زمان میخرد . قفسه بازار را دنبال کنید و در جریان خدمات هوشمند و پایدار قرار بگیرید.

ورود و ثبت نام

تا
دیگر ارسال مجدد رمز یکبارمصرف به شماره شما امکان پذیر می باشد.