- لوازم یدکی
پیکان
لوازم یدکی پیکان
قطعات پیکان یه سری مصرفی هستش که بسیار فراوان توی بازار هست, مثل : چراغ و خطر , قاب جات , لوازم بدنه , سپر , دسته موتورها , کمک و مواردی از این قبیل , فرقی هم نمیکنه ایرانی , تایوانی یا حتی انگلیسی و چینی , 99 درصد لوازمش موجوده و هر کجای کشور باشید با یک تماس میشه قطعه مورد نیازتون رو سفارش بدین و توی شهر خودتون تحویل بگیرید. نکته اینجاست که برای یه خرید خوب باید از آدم منصف و به قول بازاری ها ( صاحب جنس ) خرید کنید تا هزینه معقولی پرداخت کنید . اگر تازه با قفسه بازار آشنا شدین , پایینتر لیست قطعات با قیمت روز و شماره فروشنده در دسترس شماست. فقط دقت کنید این سایت در سطح عمده فعالیت داره , لطفا برای خرید دونه ای با تولید کننده و پخش کننده ها تماس نگیرید.
معرفی خودروی پیکان
خودروی پیکان یکی از نمادهای صنعت خودروسازی ایران است که به عنوان یک سدان خانوادگی شناخته میشود. این خودرو با طراحی ساده و عملکرد قابل قبول، به مدت چند دهه در بازار ایران حضور داشت و به یکی از محبوبترین و شناختهشدهترین خودروهای تاریخ ایران تبدیل شد.
تاریخچه پیکان
پیکان در ابتدا بر اساس طراحی مدل «آستون مارتین» ساخته شد و در سال ۱۳۴۶ توسط شرکت ایرانخودرو (که در آن زمان به نام «ایران ناسیونال» شناخته میشد) به بازار عرضه شد. این خودرو در ابتدا با همکاری شرکت انگلیسی «موریس» تولید شد و به سرعت مورد استقبال مردم قرار گرفت. پیکان به عنوان اولین خودروی ملی ایران شناخته میشود و در طول سالها، تغییرات و بهبودهایی در طراحی و موتور آن اعمال شد. این خودرو به دلیل قیمت مناسب و نگهداری آسان، به انتخاب اول بسیاری از خانوادههای ایرانی تبدیل شد.
طراحی و ظاهر
پیکان با طراحی ساده و کارآمد خود، به راحتی قابل شناسایی است. بدنه آن دارای خطوط صاف و زاویهدار است که نمایی کلاسیک به خودرو میدهد. چراغهای جلو و عقب نیز با طراحی ساده، هماهنگی خوبی با بدنه دارند.
ابعاد کلی:
- طول: ۴۳۳۰ میلیمتر
- عرض: ۱۶۸۰ میلیمتر
- ارتفاع: ۱۴۲۰ میلیمتر
- فاصله محور: ۲۴۰۰ میلیمتر
مشخصات فنی
پیکان در ابتدا با موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر عرضه میشد که قدرتی در حدود ۷۵ اسب بخار تولید میکرد. این موتور به گیربکس دستی متصل بود و عملکرد خوبی را در شرایط مختلف ارائه میداد.
مشخصات فنی کلیدی:
- موتور: ۱.۵ لیتری چهار سیلندر
- قدرت: ۷۵ اسب بخار
- شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر: حدود ۱۵ ثانیه
- مصرف سوخت: حدود ۱۰ تا ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
امکانات و تجهیزات
پیکان به عنوان یک خودروی اقتصادی، امکانات رفاهی زیادی نداشت، اما برخی از ویژگیهای آن شامل موارد زیر بود:
- سیستم تهویه: برای راحتی سرنشینان
- صندلیهای قابل تنظیم: برای افزایش راحتی
- رادیو و سیستم صوتی: برای سرگرمی سرنشینان
ایمنی پیکان
با توجه به زمان طراحی و تولید پیکان، این خودرو از نظر ایمنی در سطح پایینی قرار داشت. نبود کیسههای هوا و سیستمهای پیشرفتهتر ایمنی، از جمله نقاط ضعف آن بود. با این حال، ساختار بدنه مقاوم و سیستم ترمز مکانیکی آن، حداقل ایمنی را برای سرنشینان فراهم میکرد.
بازار و قیمت
پیکان به دلیل قیمت مناسب و هزینههای نگهداری پایین، در طول سالها محبوبیت زیادی پیدا کرد. این خودرو به عنوان یکی از ارزانترین گزینهها برای خانوادهها شناخته میشد و به همین دلیل تقاضای بالایی داشت. پیکان تا سال ۱۳۸۴ تولید میشد و پس از آن به دلیل تغییرات بازار و نیاز به خودروهای جدیدتر، خط تولید آن متوقف شد. اما هنوز هم در خیابانها و بین مردم دیده میشود و به عنوان یک خودروی کلاسیک ایرانی شناخته میشود.
جمعبندی
خودروی پیکان نه تنها یک سدان خانوادگی بود، بلکه نمادی از تاریخ صنعت خودروسازی ایران است. این خودرو با طراحی ساده، قیمت مناسب و کارایی قابل قبول، توانست جایگاه ویژهای در دل مردم پیدا کند. با وجود توقف تولید آن، پیکان همچنان در یادها باقی مانده و به عنوان یک نماد از روزهای گذشته صنعت خودروسازی ایران شناخته میشود. امروزه، پیکان بیشتر به عنوان یک خودروی کلاسیک و فرهنگی مورد توجه قرار میگیرد و طرفداران خاص خود را دارد.