آفتابگیر خودرو
تاریخچه آفتابگیر خودرو
آفتابگیر خودرو یا سان ویزور، یکی از قدیمیترین لوازم جانبی ایمنی در خودروها است که ریشه آن به دهه ۱۹۲۰ بازمیگردد. در سال ۱۹۲۴، فردریک هاتاوی (Frederick Hathaway) برای اولین بار "شیلد glare" یا محافظ درخشش را اختراع کرد که بر روی مدل تی فورد نصب میشد و هدف آن جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به چشمان راننده بود. با پیشرفت صنعت خودرو، شرکتهایی مانند پاکارد در اوایل دهه ۱۹۳۰ آفتابگیرهای داخلی قابل کشویی را معرفی کردند که به سرعت به استاندارد خودروهای بسته تبدیل شد. امروزه، آفتابگیرها بخشی جداییناپذیر از طراحی داخلی خودروها هستند و با فناوریهای پیشرفته مانند نمایشگرهای یکپارچه تکمال یافتهاند.
انواع آفتابگیر برای خودروها
آفتابگیرهای خودرو بر اساس طراحی و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم میشوند. نوع سنتی یا ثابت، که به سقف متصل است و با لولا باز و بسته میشود؛ نوع swivel یا چرخشی که امکان تنظیم در جهات مختلف را فراهم میکند؛ آفتابگیرهای illuminated با آینه و چراغ برای آرایش؛ و مدلهای پیشرفتهتر مانند virtual visor که با استفاده از دوربین و LCD، سایه مجازی ایجاد میکنند. همچنین، برای خودروهای مختلف مانند سدانها، SUVها و کامیونها، اندازه و شکل آفتابگیرها متفاوت است تا با داشبورد و شیشه جلو سازگار باشد، و برخی مدلها برای سمت راننده و سرنشین مجزا طراحی شدهاند.
کاربردهای آفتابگیر خودرو
آفتابگیر خودرو عمدتاً برای محافظت از چشمان راننده و سرنشینان در برابر تابش مستقیم نور خورشید و کاهش glare (درخشش) استفاده میشود که ایمنی رانندگی را افزایش میدهد. علاوه بر این، با جلوگیری از ورود حرارت به داخل کابین، از آسیب به داشبورد، صندلیها و سیستمهای الکترونیکی جلوگیری میکند و مصرف سوخت را با کاهش نیاز به کولر بهینه میسازد. در شب یا شرایط بارانی، آفتابگیر میتواند برای کاهش نور چراغهای مقابل یا حتی به عنوان نگهدارنده کارتهای شناسایی مورد استفاده قرار گیرد، و در مدلهای مجهز به آینه، برای آرایش یا بررسی ظاهری کاربرد دارد.
جنس و مواد آفتابگیر
آفتابگیرهای خودرو معمولاً از مواد چندلایه ساخته میشوند تا دوام و کارایی بالایی داشته باشند. لایه خارجی اغلب از پارچه، چرم مصنوعی (PU leather) یا وینیل مقاوم در برابر UV است؛ لایه میانی از فوم یا اسفنج برای جذب ضربه و وزن سبک؛ و هسته داخلی از پلاستیک سخت یا فایبرگلاس برای استحکام ساختاری. در مدلهای لوکس، از مواد ضدحساسیت و قابل شستشو استفاده میشود، در حالی که آفتابگیرهای اقتصادیتر از نمد یا پارچههای ساده تشکیل شدهاند تا هزینه تولید را پایین نگه دارند و در عین حال انعطافپذیری لازم برای تنظیم را فراهم کنند.
نحوه نگهداری از آفتابگیر
برای افزایش عمر آفتابگیر، نگهداری منظم ضروری است. آن را به طور دورهای با دستمال نرم و مرطوب تمیز کنید تا گرد و غبار و لکهها را از بین ببرید، و از مواد شیمیایی قوی اجتناب ورزید تا به پوشش آسیب نرسد. لولاها و پیچها را چک کنید و در صورت شل شدن، با آچار کوچک سفت کنید. از آویزان کردن اشیاء سنگین به آفتابگیر خودداری کنید و پس از استفاده، آن را کاملاً به سقف برگردانید تا از خمیدگی جلوگیری شود. در خودروهای پارکشده در آفتاب شدید، از آفتابگیرهای اضافی شیشه جلو استفاده کنید تا حرارت کلی کابین کاهش یابد و عمر آفتابگیر داخلی افزایش پیدا کند.
دلایل خرابی آفتابگیر
خرابی آفتابگیر اغلب به دلیل استفاده مداوم و عوامل محیطی رخ میدهد. شل شدن لولا یا pivot rod به خاطر سایش مکانیکی و عدم نگهداری، پارگی پوشش پارچهای از قرار گرفتن طولانی در معرض UV و حرارت، یا شکستن پلاستیک داخلی به دلیل ضربههای جزئی مانند بستن درب یا تصادفات خفیف. رطوبت و گرد و غبار میتواند باعث زنگزدگی اتصالات فلزی شود، و در مدلهای قدیمیتر، خشک شدن فوم داخلی منجر به ترکخوردگی میگردد. همچنین، استفاده نادرست مانند کشیدن خشن یا قرار دادن اجسام سنگین، سرعت خرابی را افزایش میدهد.
تعویض آفتابگیر خودرو
تعویض آفتابگیر فرآیندی نسبتاً ساده است که میتواند در خانه یا توسط مکانیک انجام شود. ابتدا باتری را قطع کنید، سپس با ابزار مناسب (پیچگوشتی یا گیرهگیر) اتصالات سقفی را باز کنید و آفتابگیر قدیمی را جدا نمایید. مدل جدید را با توجه به سمت (راننده یا سرنشین) و سازگاری با خودرو انتخاب کنید، سپس آن را با پیچهای جدید نصب و تست کنید. زمان تقریبی ۱۵-۳۰ دقیقه است و اگر سیمکشی برای چراغها وجود داشته باشد، اتصالات الکتریکی را هم چک کنید. برای ایمنی، از قطعات OEM یا برندهای معتبر استفاده شود.
تعمیر آفتابگیر
در بسیاری موارد، تعمیر آفتابگیر ارزانتر از تعویض است. اگر لولا شل شده، با سفت کردن پیچها یا تعویض بوشینگهای پلاستیکی مشکل حل میشود. برای پارگی پوشش، میتوان از کیتهای reupholstery استفاده کرد و پارچه جدید دوخت؛ یا فوم داخلی را با چسب مخصوص ترمیم نمود. در کارگاههای upholstery، تعمیر کامل شامل تعویض لایهها حدود ۳۰-۶۰ دقیقه طول میکشد. اگر آسیب شدید باشد، تعمیر ممکن نیست و تعویض توصیه میشود، اما برای صرفهجویی، ابتدا تعمیر را امتحان کنید.
قیمت و خرید آفتابگیر از بازار
قیمت آفتابگیر بسته به نوع، برند و خودرو متفاوت است؛ مدلهای اقتصادی برای خودروهای داخلی مانند پژو یا پراید حدود ۲۰۰-۵۰۰ هزار تومان، در حالی که برای خودروهای خارجی لوکس تا ۲-۵ میلیون تومان میرسد. در بازار ایران، میتوانید با مراجعه به سایت قفسه بازار مستقیم و بیواسطه از فروشگاه های مختلف خرید کنید، در ادامه لیست قیمت انواع آفتابگیر در فروشگاه های مختلف را میتونید ببینید. در هر قطعه تلفن فروشنده موجوده در ساعات کاری باهاشون تماس بگیرید.