سینی زیر موتور
درباره سینی زیر موتور
سینی زیر موتور (Engine Under Tray یا Skid Plate) یک صفحه محافظ فلزی یا پلاستیکی است که از دهه ۱۹۸۰ برای جلوگیری از آسیب به قطعات حساس زیر خودرو طراحی شد. در ابتدا برای خودروهای آفرود و نظامی استفاده میشد، اما از دهه ۱۹۹۰ به بعد، در خودروهای سواری برای محافظت از کارتر، رادیاتور و سیستم اگزوز رایج گردید. امروزه، سینی زیر موتور بخشی از طراحی آیرودینامیک و ایمنی است و در خودروهای الکتریکی، از باتری نیز محافظت میکند.
انواع سینی زیر موتور برای خودروها
سینی زیر موتور بر اساس جنس و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم میشود. نوع پلاستیکی ABS سبک برای خودروهای شهری؛ نوع فلزی (فولاد یا آلومینیوم) برای آفرود و SUVها؛ سینیهای کامپوزیتی (فایبرگلاس + کربن) برای خودروهای اسپرت؛ و مدلهای کامل (Full Underbody Shield) که کل زیربندی را پوشش میدهند. همچنین، سینیهای جلو، مرکزی و عقب جداگانه طراحی میشوند و در خودروهای سنگین، از نوع تقویتشده با ضخامت بالاتر استفاده میشود.
کاربردهای سینی زیر موتور خودرو
سینی زیر موتور عمدتاً برای محافظت از قطعات حساس مانند کارتر روغن، گیربکس، رادیاتور و سیستم اگزوز در برابر ضربه سنگ، چاله و گلولای استفاده میشود. علاوه بر این، با بهبود آیرودینامیک، مصرف سوخت را کاهش میدهد و صدای موتور را کم میکند. در شرایط آفرود، از نفوذ آب و گل به محفظه موتور جلوگیری میکند و در خودروهای الکتریکی، نقش محافظ باتری در برابر ضربه را ایفا مینماید.
جنس و مواد سینی زیر موتور
سینی زیر موتور از مواد مقاوم در برابر ضربه و خوردگی ساخته میشود. نوع پلاستیکی از پلیپروپیلن یا ABS تقویتشده؛ نوع فلزی از فولاد گالوانیزه یا آلومینیوم ۲-۳ میلیمتری؛ و مدلهای پیشرفته از کامپوزیت کربنی یا فایبرگلاس است. در نسخههای آفرود، از ورقهای ضدزنگ با پوشش پودری استفاده میشود، در حالی که مدلهای شهری از پلاستیک بازیافتی تشکیل شدهاند تا وزن و هزینه را کاهش دهند.
نحوه نگهداری از سینی زیر موتور
برای افزایش عمر سینی زیر موتور، نگهداری منظم ضروری است. پس از آفرود یا رانندگی در گل، زیر خودرو را با آب فشار پایین بشویید تا گل و نمک پاک شود. پیچها را چک کنید تا شل نشوند و از زنگزدگی با اسپری ضدزنگ جلوگیری نمایید. در مناطق ساحلی، سینی فلزی را دورهای رنگآمیزی کنید و از نصب بار اضافی که باعث خمیدگی میشود، خودداری کنید.
دلایل خرابی سینی زیر موتور
خرابی سینی زیر موتور اغلب به دلیل ضربههای جادهای یا خوردگی رخ میدهد. ترکخوردگی پلاستیک از برخورد با سنگ یا سرعتگیر، زنگزدگی فلز در مناطق مرطوب و نمکی، یا خم شدن از فشار بار سنگین. شل شدن پیچها از لرزش مداوم، و در مدلهای قدیمی، پوسیدگی کامل از عدم نگهداری منجر به جدا شدن میگردد. همچنین، نصب نادرست یا استفاده از سینی غیراستاندارد، سرعت خرابی را افزایش میدهد.
تعویض سینی زیر موتور خودرو
تعویض سینی زیر موتور فرآیندی ساده است که در خانه یا کارگاه انجام میشود. ابتدا خودرو را با جک بلند کنید، پیچهای قدیمی را باز کرده و سینی آسیبدیده را جدا نمایید. سینی جدید (سازگار با مدل خودرو) را با پیچهای ضدزنگ نصب کنید. زمان تقریبی ۲۰-۴۰ دقیقه است و پس از نصب، زیربندی را برای نشتی چک کنید. برای ایمنی و آیرودینامیک، از قطعات OEM یا باکیفیت استفاده شود.
تعمیر سینی زیر موتور
در بسیاری موارد، تعمیر سینی زیر موتور ارزانتر از تعویض است. ترکهای پلاستیکی با جوش پلاستیک یا چسب اپوکسی ترمیم میشود؛ زنگزدگی فلزی با سمباده و رنگ ضدزنگ برطرف میگردد. برای خمیدگی، با دستگاه هیدرولیک صافکاری انجام میشود. در کارگاهها، تعمیر کامل شامل تقویت و رنگآمیزی حدود ۳۰-۶۰ دقیقه طول میکشد. اگر سوراخ بزرگ یا پوسیدگی عمیق باشد، تعویض ضروری است.
قیمت و خرید سینی زیر موتور از بازار
قیمت سینی زیر موتور بسته به جنس، اندازه و خودرو متفاوت است؛ مدلهای پلاستیکی برای خودروهای داخلی مانند پراید یا پژو حدود ۳۰۰-۸۰۰ هزار تومان، در حالی که مدلهای فلزی آفرود تا ۲-۵ میلیون تومان میرسد. در بازار ایران، میتوانید با مراجعه به سایت قفسه بازار مستقیم و بیواسطه از فروشگاههای مختلف خرید کنید، در ادامه لیست قیمت انواع سینی زیر موتور در فروشگاههای مختلف را میتوانید ببینید. در هر قطعه تلفن فروشنده موجود است، در ساعات کاری با آنها تماس بگیرید.