سنسور ABS خودرو
تاریخچه سنسور ABS خودرو
سنسور ABS (Anti-lock Braking System) یکی از مهمترین اجزای ایمنی مدرن است که ریشه آن به دهه ۱۹۷۰ بازمیگردد. اولین سیستم ABS در سال ۱۹۷۱ توسط شرکت بوش برای مرسدسبنز توسعه یافت و از سنسورهای چرخشی ساده استفاده میکرد. در دهه ۱۹۸۰، با کاهش هزینهها، در خودروهای سواری رایج شد و در دهه ۱۹۹۰، سنسورهای مغناطیسی و دیجیتال جایگزین مدلهای مکانیکی گردیدند. امروزه، سنسورهای ABS با فناوری هال افکت و ادغام با ESP و TCS، بخشی جداییناپذیر از سیستمهای ایمنی فعال خودرو هستند.
انواع سنسور ABS برای خودروها
سنسور ABS بر اساس نوع سیگنال و محل نصب به انواع مختلفی تقسیم میشود. نوع مغناطیسی (Passive) با چرخدنده برای خودروهای قدیمی؛ نوع فعال (Active) با اثر هال برای دقت بالا در مدلهای جدید؛ سنسورهای چرخ جلو و عقب جداگانه؛ و مدلهای یکپارچه با هاب چرخ (Hub Bearing Sensor). همچنین، در خودروهای چهارچرخ متحرک، چهار سنسور مستقل وجود دارد و در کامیونها، از نوع سنگین با کابلهای مقاوم استفاده میشود.
کاربردهای سنسور ABS خودرو
p>سنسور ABS عمدتاً برای تشخیص قفل شدن چرخها در هنگام ترمز شدید استفاده میشود و با ارسال سیگنال به ECU، فشار ترمز را تنظیم میکند تا از لغزش جلوگیری شود. علاوه بر این، اطلاعات سرعت چرخ را برای سیستمهای کروز کنترل، کنترل پایداری (ESP) و توزیع نیروی ترمز (EBD) فراهم میکند. در شرایط بارانی یا یخی، ایمنی را به شدت افزایش میدهد و در مدلهای پیشرفته، با سنسورهای شتابسنج ترکیب شده تا پیشبینی لغزش انجام دهد.جنس و مواد سنسور ABS
سنسور ABS از مواد مقاوم در برابر شرایط سخت ساخته میشود. بدنه اصلی اغلب از پلاستیک تقویتشده (PA66) یا آلومینیوم ضدزنگ؛ کابلها از PVC مقاوم به روغن و حرارت؛ و هسته مغناطیسی از فریت یا آهنربای نئودیمیوم است. در مدلهای پیشرفته، از پوشش ضدآب IP67 استفاده میشود، در حالی که نسخههای اقتصادی از پلاستیک ساده تشکیل شدهاند تا هزینه را پایین نگه دارند و در عین حال دقت سیگنال را حفظ کنند.
نحوه نگهداری از سنسور ABS
برای افزایش عمر سنسور ABS، نگهداری منظم ضروری است. چرخها را دورهای چک کنید تا گل، شن یا نمک جاده روی سنسور ننشیند و با آب فشار پایین تمیز کنید. کابلها را از نظر پارگی یا زنگزدگی بررسی نمایید و از ضربه مستقیم به سنسور در شستشو یا آفرود اجتناب ورزید. در مناطق مرطوب، از اسپری ضدزنگ روی اتصالات استفاده کنید تا سیگنال قطع نشود.
دلایل خرابی سنسور ABS
خرابی سنسور ABS اغلب به دلیل آلودگی، ضربه یا عوامل محیطی رخ میدهد. قطع شدن سیگنال از تجمع گل و شن روی چرخدنده، پارگی کابل از فشار یا گرما، یا شکستن بدنه از ضربه سنگ در جاده. رطوبت و نمک میتواند اتصالات را زنگ بزند، و در مدلهای قدیمی، مغناطیس ضعیف شده منجر به خطای دائمی میگردد. همچنین، نصب نادرست یا استفاده از سنسور غیراصل، سرعت خرابی را افزایش میدهد.
تعویض سنسور ABS خودرو
تعویض سنسور ABS فرآیندی نسبتاً ساده است که توسط مکانیک یا در خانه انجام میشود. ابتدا چرخ را بلند کنید، سپس کانکتور الکتریکی را جدا کرده و پیچ سنسور را باز نمایید. سنسور قدیمی را خارج و مدل جدید (سازگار با خودرو) را با گشتاور مناسب نصب کنید. زمان تقریبی ۱۵-۳۰ دقیقه است و پس از نصب، با دستگاه دیاگ خطاها را پاک کنید. برای ایمنی، از قطعات OEM یا برندهای معتبر استفاده شود.
تعمیر سنسور ABS
در بسیاری موارد، تعمیر سنسور ABS ممکن نیست و تعویض توصیه میشود، اما اگر کابل پاره شده باشد، با لحیمکاری حرفهای قابل ترمیم است. آلودگی داخلی با تمیزکاری دقیق برطرف میشود. در کارگاههای الکترونیک خودرو، تعمیر شامل تعویض ماژول مغناطیسی حدود ۳۰-۶۰ دقیقه طول میکشد. اگر بدنه شکسته یا سیگنال قطع باشد، تعمیر بیفایده است و تعویض ضروری است.
قیمت و خرید سنسور ABS از بازار
قیمت سنسور ABS بسته به برند، نوع و خودرو متفاوت است؛ مدلهای اقتصادی برای خودروهای داخلی مانند پراید یا پژو حدود ۳۰۰-۸۰۰ هزار تومان، در حالی که برای خودروهای خارجی لوکس تا ۲-۴ میلیون تومان میرسد. در بازار ایران، میتوانید با مراجعه به سایت قفسه بازار مستقیم و بیواسطه از فروشگاههای مختلف خرید کنید، در ادامه لیست قیمت انواع سنسور ABS در فروشگاههای مختلف را میتوانید ببینید. در هر قطعه تلفن فروشنده موجود است، در ساعات کاری با آنها تماس بگیرید.