اجزای داخل ترمز کاسه ای

اجزای داخل ترمز کاسه ای

ترمز کاسه‌ای (Drum Brake) یکی از قدیمی‌ترین و همچنان پرکاربردترین سیستم‌های ترمز در خودروها به‌ویژه در چرخ‌های عقب است. این سیستم از یک کاسه فلزی چرخان (درام) که به توپی چرخ متصل است و مجموعه‌ای از کفشک‌ها و قطعات مکانیکی و هیدرولیکی تشکیل شده که با فشار دادن کفشک‌ها به دیواره داخلی کاسه، اصطکاک ایجاد کرده و باعث کاهش سرعت یا توقف خودرو می‌شود. ترمز کاسه‌ای به دلیل هزینه پایین، دوام بالا و عملکرد مناسب در بارهای سنگین هنوز در بسیاری از خودروهای سواری، وانت‌ها و کامیونت‌ها استفاده می‌شود.


کاسه ترمز (Drum)

قسمت فلزی استوانه‌ای شکل که همراه چرخ می‌چرخد و سطح داخلی آن محل تماس لنت‌ها (کفشک‌ها) است. جنس آن معمولاً چدن یا آلومینیوم کامپوزیتی است.
علائم خرابی: خط و شیار عمیق، ترک، تاب‌برداری، لبه‌دار شدن، تغییر رنگ به آبی (داغ شدن بیش از حد)
قابل تعمیر؟ در صورت وجود خطوط کم‌عمق می‌توان تراش داد (تا حد مجاز)، اما در صورت ترک، تاب شدید یا رسیدن به حداقل ضخامت، حتماً باید تعویض شود.


کفشک ترمز (Brake Shoe)

دو قطعه نیم‌دایره‌ای فلزی که روی آن‌ها لنت اصطکاکی چسبانده یا پرچ شده است. کفشک‌ها با فشار به دیواره کاسه ترمز می‌کنند.
علائم خرابی: ضخامت لنت کمتر از ۲ میلی‌متر، روغن‌خوردگی، جدا شدن لنت از کفشک، ترک‌خوردگی لنت
قابل تعمیر؟ خیر، در صورت تمام شدن لنت یا آسیب دیدن، کل مجموعه کفشک باید تعویض شود (معمولاً به‌صورت جفت).


سیلندر چرخ (Wheel Cylinder)

قطعه هیدرولیکی که با دریافت فشار روغن ترمز از پمپ، پیستون‌های خود را به بیرون هل داده و کفشک‌ها را به سمت کاسه فشار می‌دهد.
علائم خرابی: نشتی روغن ترمز، ترمز گرفتن ضعیف یک چرخ، چرب شدن کفشک‌ها، گیر کردن پیستون
قابل تعمیر؟ کیت تعمیر (اورینگ و کاسه‌نمد) وجود دارد، اما در اکثر موارد به دلیل هزینه کم قطعه جدید، تعویض کامل توصیه می‌شود.


فنرهای برگشتی (Return Springs)

فنرهای قوی که پس از برداشتن پا از پدال ترمز، کفشک‌ها را به حالت اولیه برمی‌گردانند تا ترمز آزاد شود.
علائم خرابی: زنگ‌زدگی و شکستن، کشیدگی و از دست دادن قدرت، گیر کردن ترمز (ترمز دستی کشیدن دائم)
قابل تعمیر؟ خیر، در صورت آسیب باید تعویض شوند (معمولاً همراه کیت کفشک فروخته می‌شوند).


اهرم کفشک و تنظیم‌کننده خودکار (Adjuster & Lever)

قطعه‌ای که فاصله کفشک‌ها را با ساییدگی لنت به‌صورت خودکار تنظیم می‌کند تا کورس پدال ترمز ثابت بماند.
علائم خرابی: گیر کردن مکانیزم، نیاز به کشیدن مکرر ترمز دستی برای تنظیم، افزایش کورس پدال
قابل تعمیر؟ گاهی با تمیزکاری و روغن‌کاری درست می‌شود، اما در اکثر موارد همراه کفشک جدید تعویض می‌شود.


صفحه پشتیبان (Backing Plate)

صفحه فلزی ثابت که تمام اجزا روی آن سوار می‌شوند و به توپی یا اکسل متصل است.
علائم خرابی: زنگ‌زدگی شدید، ترک، پیچ‌خوردگی پس از تصادف
قابل تعمیر؟ در صورت زنگ‌زدگی سطحی قابل تمیزکاری است، اما ترک یا تغییر شکل نیاز به تعویض کامل دارد.