اجزای پمپ ترمز خودرو

اجزای پمپ ترمز خودرو

پمپ ترمز (Master Cylinder) قلب سیستم ترمز هیدرولیکی خودرو است که با فشار دادن پدال ترمز، نیروی مکانیکی را به فشار هیدرولیکی تبدیل کرده و روغن ترمز را به سمت سیلندرهای چرخ (در ترمز کاسه‌ای) یا کالیپرها (در ترمز دیسکی) می‌فرستد. منبع روغن ترمز نیز مستقیماً روی پمپ نصب می‌شود و وظیفه تأمین و جبران کاهش سطح روغن ترمز را بر عهده دارد. شناخت دقیق اجزای داخلی پمپ ترمز برای تشخیص عیوب و تعمیر به‌موقع بسیار مهم است.


منبع روغن ترمز (Brake Fluid Reservoir)

مخزن پلاستیکی شفاف که روغن ترمز در آن ذخیره می‌شود و معمولاً خطوط حداقل و حداکثر روی آن مشخص است.
علائم خرابی: ترک‌خوردگی، نشتی از درب یا بدنه، کدر شدن روغن، ورود هوا به سیستم
قابل تعمیر؟ در صورت ترک یا نشتی باید کامل تعویض شود (معمولاً همراه پمپ فروخته نمی‌شود).


پیستون اولیه (Primary Piston)

پیستون جلویی که مستقیماً توسط میله رانده‌شده از پدال ترمز (Pushrod) حرکت می‌کند و مدار اولیه ترمز (معمولاً چرخ‌های جلو یا مورب) را تحت فشار قرار می‌دهد.
علائم خرابی: سفت شدن یا شل شدن بیش از حد پدال، کاهش سطح روغن، نشتی از پشت پمپ
قابل تعمیر؟ خیر – در صورت خرابی کاسه‌نمد یا خود پیستون، کل پمپ باید تعویض شود.


پیستون ثانویه (Secondary Piston)

پیستون عقبی که توسط فشار هیدرولیکی پیستون اولیه حرکت می‌کند و مدار دوم ترمز (چرخ‌های عقب یا مدار مورب دیگر) را فعال می‌کند.
علائم خرابی: افت فشار در یکی از مدارها، روشن شدن چراغ ترمز، نشتی داخلی
قابل تعمیر؟ خیر – تعویض کامل پمپ ضروری است.


کاسه‌نمد اولیه و ثانویه (Primary & Secondary Seals)

اورینگ‌ها و لاستیک‌های آب‌بندی روی هر پیستون که مانع نشتی روغن به بیرون یا بین مدارها می‌شوند.
علائم خرابی: نشتی روغن از پشت پمپ، رفتن روغن به بوستر، شل شدن پدال، مخلوط شدن هوا با روغن
قابل تعمیر؟ کیت تعمیر وجود دارد اما به دلیل حساسیت بالای سیستم و هزینه پایین پمپ نو، تقریباً همیشه تعویض کامل توصیه می‌شود.


فنر برگشتی (Return Springs)

دو فنر قوی که پیستون‌ها را پس از رها کردن پدال به حالت اولیه برمی‌گردانند و باعث مکش روغن از منبع می‌شوند.
علائم خرابی: پدال ترمز خیلی پایین می‌رود، تأخیر در بازگشت پدال، ورود هوا به سیستم
قابل تعمیر؟ خیر – همراه پمپ تعویض می‌شود.


میله رانش (Pushrod)

میله فلزی که نیروی پدال (یا بوستر ترمز) را به پیستون اولیه منتقل می‌کند.
علائم خرابی: لقی زیاد، خمیدگی، شکستن (نادر)
قابل تعمیر؟ معمولاً قابل تنظیم یا تعویض جداگانه است، اما اغلب همراه پمپ یا بوستر بررسی می‌شود.


خروجی‌ها (Outlet Ports)

دو یا چند رزوه که لوله‌های ترمز به آن‌ها وصل می‌شوند و هر کدام به یک مدار جداگانه می‌روند.
علائم خرابی: زنگ‌زدگی رزوه، نشتی از محل اتصال
قابل تعمیر؟ در صورت خرابی رزوه، پمپ کامل باید تعویض شود.