درباره سایزهای تعمیر موتور

درباره سایزهای تعمیر موتور

سرسیلندر، واشر سرسیلندر و بلوک سیلندر سه قطعه اصلی هستند که موتور خودرو را تشکیل می‌دهند. سرسیلندر (Cylinder Head) قطعه آلومینیومی یا چدنی بالایی است که سوپاپ‌ها، شمع‌ها، اسبک‌ها و میل‌سوپاپ (در بعضی موتورها) داخل آن قرار دارد. بلوک سیلندر (Engine Block) بدنه اصلی موتور است که سیلندرها، پیستون‌ها، میل‌لنگ و مسیرهای آب و روغن داخل آن تعبیه شده. واشر سرسیلندر (Head Gasket) نیز لایه نازک و بسیار دقیقی است که بین این دو قطعه قرار می‌گیرد و وظیفه آب‌بندی کامل محفظه احتراق، مسیرهای آب و مسیرهای روغن را بر عهده دارد.


بلوک سیلندر (Engine Block)

بدنه اصلی و سنگین موتور که سیلندرها داخل آن ماشین‌کاری شده‌اند و پیستون‌ها داخل آن بالا و پایین می‌روند.

سرسیلندر (Cylinder Head)

قطعه بالایی که روی بلوک بسته می‌شود و محفظه احتراق را کامل می‌کند. معمولاً از جنس آلومینیوم یا چدن است.

واشر سرسیلندر (Head Gasket)

لایه آب‌بندی بین بلوک و سرسیلندر که از نشت گاز احتراق، آب و روغن جلوگیری می‌کند.


چرا موقع تعمیر موتور می‌گویند «استاندارد – تعمیر اول – تعمیر دوم – تعمیر سوم»؟

وقتی موتور کار می‌کند، دیواره داخلی سیلندرها به مرور زمان خط و خش می‌افتد، بیضی می‌شود یا لبه‌دار می‌شود. در تعمیر اساسی موتور، تراشکار سیلندرها را «بوش‌تراشی» یا «هونینگ» می‌کند تا دوباره کاملاً گرد و صاف شوند. برای جبران مقداری که از دیواره سیلندر تراشیده می‌شود، قطر پیستون و رینگ‌ها را بزرگ‌تر می‌سازند. به همین دلیل اندازه‌ها به این صورت نام‌گذاری شده‌اند:

استاندارد (STD): اندازه فابریک و اولیه موتور وقتی از کارخانه خارج می‌شود.
تعمیر اول (۰.۲۵ یا +0.25 mm): پیستون و رینگ ۰.۲۵ میلی‌متر بزرگ‌تر از استاندارد است (یعنی ۰.۲۵ میلی‌متر از دیواره سیلندر تراشیده شده).
تعمیر دوم (۰.۵۰ یا +0.50 mm): پیستون و رینگ ۰.۵۰ میلی‌متر بزرگ‌تر.
تعمیر سوم (۰.۷۵ یا گاهی ۱.۰۰ mm): پیستون و رینگ ۰.۷۵ میلی‌متر (یا ۱ میلی‌متر) بزرگ‌تر.

یاتاقان‌ها هم دقیقاً همین‌طور هستند؛ چون با بزرگ‌تر شدن قطر میل‌لنگ (در اثر تراشیدن یاتاقان‌زدن) ضخامت یاتاقان کمتر می‌شود تا لقی درست بماند؛ پس یاتاقان تعمیر اول نازک‌تر از استاندارد است.


چرا معمولاً تعمیر چهارم (مثلاً ۱.۰۰ یا ۱.۵۰) نداریم؟

وقتی دیواره سیلندر بیش از ۰.۷۵–۱ میلی‌متر تراش بخورد، ضخامت دیواره بسیار نازک می‌شود و استحکام بلوک به شدت پایین می‌آید. خطر ترک خوردن بلوک، داغ کردن بیش از حد و حتی شکستن بلوک در دور موتور بالا وجود دارد. به همین دلیل تقریباً تمام کارخانه‌ها تا تعمیر سوم (حداکثر ۱ میلی‌متر) را مجاز می‌دانند و بعد از آن توصیه می‌کنند به جای تراش دوباره، بوش سیلندر (Sleeve) بزنند یا بلوک را کامل تعویض کنند. به همین خاطر در بازار معمولاً فقط تا تعمیر سوم (۰.۷۵ یا ۱.۰۰) قطعات موجود است و تعمیر چهارم به ندرت و فقط برای موتورهای خاص صنعتی انجام می‌شود.


آخرین آپدیت قطعات دنا

هواکش گوشه داشبورد LR دناپلاس
1

هواکش گوشه داشبورد LR دناپلاس

قیمت : 750,000 تومان
کمیاب یدک

هواکش گوشه داشبورد LR دناپلاس (چپ و راست) – شرکتی موجود در فروشگاه کمیاب یدک – ایساکو فروش تامین کننده قطعات شرکتی و کمیاب دنا […]

  • تهیه و توزیع
  • برند: ایساکو
چراغ خطر عقب کامل دنا
4

چراغ خطر عقب کامل دنا

قیمت : 3,200,000 تومان
نمایندگی مدرن صادقی

چراغ خطر عقب کامل دنا موجود در نمایندگی پخش چراغ مدرن ( صادقی ) همکاران محترم سفارشات مربوط به چراغ خطر عقب کامل دنا با لامپ ،را […]

  • نماینده فروش
  • برند: مدرن
مه شکن جلو دنا
3

مه شکن جلو دنا

قیمت : 640,000 تومان
نمایندگی مدرن صادقی

مه شکن جلو دنا موجود در نمایندگی پخش چراغ مدرن ( صادقی ) همکاران محترم سفارشات مربوط به مه شکن جلو دنا ،را به صورت کارتنی تنظیم […]

  • نماینده فروش
  • برند: مدرن
چراغ جلو دنا کامل
3

چراغ جلو دنا کامل

قیمت : 4,500,000 تومان
نمایندگی مدرن صادقی

چراغ جلو دنا کامل موجود در نمایندگی پخش چراغ مدرن ( صادقی ) همکاران محترم سفارشات مربوط به چراغ جلو دنا کامل با لامپ و موتور […]

  • نماینده فروش
  • برند: مدرن
مه شکن عقب دنا
1

مه شکن عقب دنا

قیمت : 175,000 تومان
نمایندگی مدرن صادقی

مه شکن عقب دنا یا به عبارتی پرژکتور مه شکن عقب ، موجود در نمایندگی پخش چراغ مدرن ( صادقی ) همکاران محترم سفارشات مربوط به مه […]

  • نماینده فروش
  • برند: مدرن