بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
دنا پلاس توربو اتوماتیک پیشرفتهترین خودرویی است که بر پایه پلتفرم پژو 405 طراحی شده است. این سدان خانوادگی، ویترین دستاوردهای ایرانخودرو به شمار میرود؛ از پیشرانه ملی EF7 توربو با بهبودهای انجامشده گرفته تا آپشنهای متنوعی مانند ایربگهای جانبی، صندلیهای برقی و گیربکس اتوماتیک که آن را از نسلهای قبلی متمایز میکند. با این حال، این خودرو بدون نقص نیست. طراحی آن فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد، پلتفرم قدیمی و ایمنی نهچندان مطلوب آن، همراه با نبود ESP و مشکلات ارگونومی، از نقاط ضعف این خودرو هستند.
با این وجود، در مقایسه با رقبای چینی همقیمت، دنا پلاس توربو اتوماتیک گزینهای منطقی در بازار ایران به نظر میرسد. گیربکس اتوماتیک این خودرو عملکرد قابل قبولی دارد و بهبودهای اعمالشده روی پیشرانه توربو، مشکلات آن را کاهش داده است. از طرفی، شبکه گسترده خدمات پس از فروش ایرانخودرو، ریسک خرید این خودرو را در مقایسه با رقبای چینی کمتر میکند. این موضوع به بازار دستدوم بهتر دنا نیز کمک کرده که برای خریداران ایرانی اهمیت زیادی دارد. برای تهیه قطعات این خودرو، میتوانید به قیمت لوازم یدکی دنا در قفسه بازار مراجعه کنید.
داخل دنا پلاس توربو اتوماتیک
دنا پلاس توربو بر پایه پلتفرم سمند یا همان پژو 405 ساخته شده و به همین دلیل، ساختار کلی کابین و صندوق عقب مشابه خودروهای قدیمیتر است. با این حال، به دلیل داشبورد حجیمتر و سقف ضخیمتر (برای سانروف)، فضای داخلی کمی محدودتر شده و جای پا و سر برای سرنشینان اندکی تنگتر است. با این وجود، یک خانواده چهارنفره با قد متوسط میتوانند از فضای کابین رضایت داشته باشند و صندوق عقب نیز برای سفرهای خانوادگی کافی است.
طراحی داخلی دنا پلاس از نظر بصری قابل قبول است و خطوط هماهنگ، غربیلک فرمان خوشدست و نشانگرهای خوانا، حس خوبی به سرنشینان منتقل میکنند. با این حال، طراحی تکراری کابین، مشکلات ارگونومیک و کیفیت ساخت پایین، گاهی اوقات تجربه کاربری را تحت تأثیر قرار میدهند. به عنوان مثال، کلیدهای تنظیم صندلیهای برقی تنها در حالت روشن بودن خودرو و باز بودن درها به راحتی قابل دسترسی هستند که این موضوع کمی عجیب به نظر میرسد!
طراحی دنا پلاس توربو اتوماتیک
دنا پلاس در واقع نسخه فیسلیفتشده سمند است که در مدل پلاس به اوج تغییرات ظاهری خود رسیده. با وجود بهبودهای قابل توجه، این خودرو همچنان با استانداردهای طراحی جهانی فاصله دارد و نشانههایی از کهنگی در بدنه آن دیده میشود. در نسخه توربو و توربو اتوماتیک، تغییرات ظاهری محدود به رینگهای جدید و علامت توربو روی بدنه است. چراغهای بزرگ جلو و زوایای تند سپر، ظاهر خودرو را از طراحیهای مدرن دور کرده و برخی ایرادات مونتاژی مانند فاصله زیاد بین درب موتور و جلوپنجره، اقتصادی بودن خودرو را نمایان میکند.
با این حال، دنا پلاس با جلوپنجره اسپرت و خطوط جسورانه بدنه، ظاهری خشن و قدرتمند دارد که با سلیقه بازار ایران همخوانی دارد. رینگهای بزرگتر در نسخه توربو، هماهنگی ظاهری خودرو را بهبود بخشیدهاند. اگرچه انتهای خودرو ممکن است با طراحی جلوی آن هماهنگ نباشد، اما گرافیک زیبای چراغهای عقب، بهویژه در شب، جلوهای جذاب به خودرو میبخشد. در مجموع، دنا پلاس از نظر ظاهری نسبت به سایر اعضای خانواده سمند زیباتر است، اما همچنان راه زیادی تا رسیدن به استانداردهای جهانی دارد.