ما ( قفسه بازار ) در جریان اینکه تاریخچه نام امکو چه بوده اطلاعی نداریم ، اما چند سالی در جاهای مختلف مثل نمایشگاه ها ، مجلات ، بازار و … اسمی را شنیدیم بنام اتحاد موتور ؛ و هر کجا این اسم دیده میشد حروف لاتین EMCO و یک تم زرد و آبی هم ضمیمه محل بود .
شرکت اتحاد موتور و بازاری ها حروف مخفف EM.co را امکو صدا میزنن . بین همکاران هم همین امکو جا افتاده .
از طرفی یه شرکت دیگه بنام M.co ، امکو وجود داره که قطعاتی رو تولید میکنه و از طریق نمایندگی هایی که داره در سطح کشور میفروشه.
پس چی شد :
یکی اتحاد موتور است با حروف EM.co
یکی دیگه امکو است با حروف M.co
تکلیف اتحاد موتور که روشنه ؛ اتحاد موتوره
این طرف گروه صنعتی امکو هم این نام رو بنام خودش به ثبت رسونده و از نظر قانونی میشه امکو
حالا برداشت ما و اطلاع رسانی :
اول اینکه گروه صنعتی امکو هدفش این نبوده که بیاد اقلامی رو تولید کنه که زیر چتر سابقه اتحاد موتور بفروشه و به بجز چند قلم اکثر جنساشون با اتحاد موتور متفاوته
منظور اینکه ، قصه ای این اسم گذاری ؛ مثل شمع موتورهای بوش که چین میاد کپی بوش رو میزنه که مردم نتونن تشخیص بدن نیست.
هر چند اینکه اسم اصلی امکو اینقدر شبیه مخفف یک برند دیگه هست اتفاقی نبوده ، یا تم بسته بندی هم رنگ اتفاقی نبوده ، ولی امکو رفته خیلی درست و قانونی این رو ثبت کرده و داره کارشو میکنه.
طی گفتگویی هم که با نماینده فروش بازار داشتیم ، بارها اعلام کردن که در قفسه بازار واضح بگویید این امکو ، اتحاد موتور نیست .
امکو – m.co امروز یک مجموعه مستقل هستش که داره قطعاتی رو تولید و تامین میکنه و هیچ تمایلی به اینکه ذهن مخاطب را به سمت قطعات اتحاد موتور ببرد و یا گمراه کند ندارد.
همکاران ، تعمیرگاه ها و مصرف کننده ها هم خودشون تشخیص میدن که کدوم به کدومه
اتحاد موتور جنس خودش رو داره ، کیفیت و قیمت مشخصی هم داره.
امکو هم جنس خودش رو با کیفیت و قیمت خودش داره میفروشه.
برند ها و قتی جنس با کیفیت ارائه میکنن بین مردم معروف میشن و شناخته میشن.
حالا بین این دوتا نام شبیه هم نمیشه گفت چون اتحاد موتور ، قطعه ای مثل موتور فن داره بهترین جنس بازاره و یا امکو که موتور فن داره جنس خوب ، بد یا مثلا تقلبی هستش. خیر ، این قطعات اول کیفیت خودشون مهمه بعد اسمی که روش خورده
یه زمانی ساندویچ هایدا خیلی سروصدا کرده بود و مردم هم بخاطر قیمت و کیفیتش بهش علاقه داشتن
چند وقت بعد یه ساندویچی دیگه راه افتاد بنام هایلا ، یادمه اوایل کارش همش توی ذهن ما این بود که هایلا اومده از روی هایدا کپی زده و داره ادای اونو در میاره ، واسه همین هیچ وقت سراغش نمیرفتیم .
یه دفه توی شیراز گیر کردیم و مجبور شدیم از هایلا ساندویچ بگیریم . گرفتیم و خوردیم ، جالب این بود که اولش فکر میکردیم چقدر بده که باید یه غذای کیفیت پایین بخوریم .
خلاصه هر طوری بود وسواس رو کنار گذاشتیم و امتحان کردیم.
نتیجه خیلی جالب بود :
مزه ای مشابه هایدا اصلی نداشت
درسته اسمش شبیه هایدا بود ولی مزه ی ساندویچی که به ماده بود منحصر به خودش بود و واقعا کیفیتش هم خوب بود.
اون شب همش به این فکر میکردم که من مدتیه این ساندویچی رو اینور اونور میبینم ، اما ناخودآگاه میگفتم این فیک هستش و ازش خرید نمیکردم .
شاید اگر همین حالا ، اسم دیگه ای انتخاب کرده بود ، منه مشتری اصلا به فکر مقایسه نمی افتادم و زودتر تستش میکردم.
شاید اگر ده سال پیش یه تشابه اسم بین دوتا برند یا فروشگاه ایجاد میشد ، زیاد اهمیتی نداشت و مثل امروز برای طرفین مشکل ساز نمیشد. اما دیگه نمیشه همینطوری و بدون تحقیق اسمی انتخاب کرد .
اسم مناسب ، لوگو ، برند ، تم بسته بندی و ده ها مورد دیگه که شرکت ها برای محصول یا فروشگاه ها برای مغازشون انتخاب میکنن ؛ احتمالا در ابتدای کار کم اهمیت باشه و اون طوری که باید بهش توجه نشه
خیلی از افراد فقط طبق یک الگویی که شنیدن یه کاری رو انجام میدن