حذف واسطه ها کلمه ای هست که این روزها بیشتر به گوش میخورد و تقریبا برای همه مهم شده.
در تمامی مشاغل واسطه وجود دارد و حضورشان بنا به سابقه , خدمات و امکاناتی که در اختیار دارند اجتناب ناپذیر است.
تامین قطعات خودروهای خاص و خارجی
سری به بازار قطعات خودرو زدیم :
فروشندگان لوازم خودرو های آلمانی نهایت 30 دهنه فروشگاه هستند که در این زمینه فعالیت دارند.
حالا سری به گوگل زدیم :
صدها فروشگاه اینترنتی وجود داشت که با رنگ لعاب و طرح ها و ترفندها خود را صاحب قطعه مینامیدند.
سوالی مشترک از چند فروشگاه قوی و قدیمی پرسیدیم :
شما همه ی قطعات مربوط به حیطه کاری خود را دارید ؟
همه یک پاسخ مشترک دادند. ( امکان ندارند فروشگاهی بتواند قطعات یک خودرو را 100% داشته باشد )
به چند فروشگاه که تبلیغات اینترنتی داشتند و در شبکه های اجتماعی هم فعال بودند سرزدیم.
با کمی سوال و جواب به این نتیجه رسیدیم که از هر 5 گزینه , 4 گزینه واسطه هستند و برخی اصلا اطلاعات اولیه آن خودرو هم نداشتند.
این واسطه ها به تبلیغات تکیه کرده اند و منتظر هستند خریدار مراجعه کند.
سفارش بدهد . فروشنده هم به بازار مراجعه کند و با دریافت سود به خریدار قیمت بدهد.
حالا چگونه تفاوت فروشنده واقعی را از فروشنده واسطه تشخیص بدهیم ؟
فرض کنید شما با فروشگاهی تماس گرفته اید و قصد خرید چراغ جلو برای خودروی خود را دارید.
( قطعه ای معمولی که خیلی کمیاب نیست )
به جواب ها دقت کنید :
فروشنده واقعی : اطلاعات کافی در مورد خودروی شما دارد و بدون معطلی قیمت و برند را اعلام میکند.
فروشنده واسطه : شروع به دریافت اطلاعات از شما میکند و قیمت دادن را به تماس بعدی موکول میکند.
همین کافیست تا شما تفاوت صاحب قطعه و کسی میداند صاحب قطعه کیست را متوجه شوید.
ما هم در قفسه بازار متخصصان را که واقعا صاحب قطعه هستند به شما معرفی میکنیم تا سریعتر و با کمترین هزینه خرید کنید.
اینجا هیچ واسطه ای وجود ندارد و فروشندگان فعالیت جدی و تخصصی در زمینه کاری خود دارند.
خرید و فروش کار شرافتمندانه و عادی همه جامعه است و هر کسی باید بابت زحمتی که میکشد و وقتی که میگذارد سودی ببرد.
در ادامه به واسطه های عمده فروش لوازم یدکی میپردازیم.
حذف واسطه ها در همه جا امکان پذیر نیست.
مثال : نمیشود به مصرف کننده ای که برای خودروی خود آینه بغل میخواهد بگوییم برو سراغ کارخانه ای که تولید میکند.
1 – کارخانه قطعات را تولید میکند.
2 – پخش کننده خرید میکند و بین فروشگاه های تهیه و توزیع پخش میکند.
3 – مصرف کننده از نزدیک ترین فروشگاه تهیه و توزیع قطعه مورد نظر را خرید میکند.
تا جایی که این روال پیش برود همه چی سر جای خودش است و قیمت ها هم منطقی است.
در بازار قطعات خودرو واسطه هایی وجود دارند که حضورشان واجب است و اگر نباشند چرخ این بازار لنگ است.
در بسیاری موارد پخش کننده ها و فروشگاه ها به دلیل اینکه به سرچشمه اصلی دسترسی ندارند از واسطه ها خرید میکنند.
واسطه ها همه مضر نیستند.
مثلا صاحب برندی که قطعه را میخرد و بسته بندی میکند و توزیع میکند قطعا” افرادی را مشغول به کار کرده و خدماتی هم ارائه میکند.
منظور ما واسطه هایی هستند که سرمایه ای ندارند. ایجاد اشتغال نمیکنند و صرفا از عدم ارتباط و اطلاع دیگران سود میبرند.
ما در قفسه بازار تولید کننده های واقعی را به برند ها و پخش کننده ها معرفی میکنیم .
همینطور عمده فروش هایی که واقعا صاحب قطعه هستند را به فروشگاه های تهیه و توزیع.