کارایی ترموستات
ترموستات مثل یک شیر قطع کن و وصل کن عمل میکنه
طرز کارشم خیلی سادست و هیچ وابستگی به دستگاه یا برقی نداره.
یه فنر داره که وقتی گرم میشه باز میشه و بعد از سرد شدن بسته میشه
ترموستات طوری عمل میکنه که هر زمان آب داخل مجاری موتور به درجه بالا رسید و گرم شد راهو باز میکنه.
بعد از اون واتر پمپ آب گرم رو می فرسته در رادیاتور و آب سرد رو می فرسته سمت موتور.
اینطوری یه تعادلی با ثبات در دمای موتور ایجاد میشه و همه چی درست کار میکنه.
حالا اگر یه ترموستات عمل نکنه چی میشه ؟
اینجا دوتا حالت داریم ! یا ترموستات باز مونده یا قفل کرده و بسته شده.
اگر راه آب بسته باشه موتور ماشین به سرعت خیلی زیاد دمای وحشتناکی پیدا میکنه.
این دما به قدری زیاد میشه که احتمالا میزنه خیلی چیزارو آنی از بین میبره.
اما اگر راه آب باز باشه ، اولین مشکل سرد شدن بخاری ماشینه و بعد از اون نرسیدن موتور به دمای استاندارد
هر ماشین یه دمای استاندارد داره که باید همیشه در همون درجه ها کار کنه.
سرد موندن موتور ماشین و نرسیدن به دمای مطلوب تدریجی به موتور آسیب میزنه
محل قرار گیری :
ترموستات جایی سر راه شیلنگ بالایی رادیاتور قرار میگیره و البته داخل یه محفظه هست بنام هوزینگ ترموستات
یا پوسته ی ترموستات هم گفته میشه ، پوسته ها اغلب آلومینیومی هستند و در برخی کائوچوی فشرده.
هوزینگ ترموستات ورود و خروج رو مدیریت میکنه و اگر جایی دمای آب خیلی بالا بره کمی میتونه کمک کنه.
زمان تعویض ترموستات :
با اینکه ترموستات مداوم در حال کار کردن هست ولی تاریخ مشخصی برای تعویضش توصیه نشده.
معمولا تا زمانی که کار میکنه ازش استفاده میکنن ، فقط یه وقتایی از سلامتش مطمئن بشید کافیه.
یا اگر روزی متوجه شیلنگ های رادیاتور پوسیده شدین و خواستید عوض کنید اون هم نو کنید خوبه.
در کل ترموستات قطعه حساسی به حساب میاد و اگر خراب بشه داستان میشه براتون.
یه وقتایی حواستون به کارایی ترموستات ماشین باشه و بهش سر بزنید .
در مورد اینکه چه مارکی خوبه بعدا می نویسیم.
اینجا کلیک کنید و ببینید چه کسی موجود دارد.
چیکار کنیم مجاری آب رسوب نگیره یا باز بشه.