رقابت با شرایط را دریابید و دست از کلنجار رفتن با رقیب بردارید ، شاید بتونیم از داستان پپسی و کوکا درسی بگیریم که امروز به کارمون بیاد .
وقتی روبرتو گویزوتا (Roberto Goizueta) در دهه ۱۹۸۰ مدیر عامل شرکت کوکاکولا شد ، با رقابت شدید پپسی مواجه شد که باعث کاهش رشد سهم کوکا شده بود.
مدیرانش بر رقابت با پپسی متمرکز شده بودند و قصد داشتند در هر دوره زمانی برنامه رقابتی ، سهم بازار کوکا را ۰/۱ درصد افزایش دهند.
روبرتو تصمیم گرفت رقابت علیه پپسی را متوقف کند و به جای آن علیه شرایط افزایش ۰/۱ درصد رشد رقابت کند.
او از مدیرانش پرسید :
«میانگین مایعاتی که هر آمریکایی در روز می نوشد چقدر است؟» جواب ۱۴ اونس بود.
«سهم کوکا از این مقدار چقدر است؟»
روبرتو گفت:
«کوکا به سهم بیشتری از این بازار نیاز دارد.»
رقیب ، پپسی نبود بلکه آب ، چای ، قهوه ، شیر و آبمیوه ها بودند که ۱۲ اونس باقیمانده را تشکیل می دادند.
روبرتو گفت:
«مردم هر وقت احساس کردند که دوست دارند چیزی بنوشند باید به کوکا دسترسی داشته باشند.»
برای اجرای این استراتژی ، شرکت کوکاکولا در گوشه و کنار هر خیابان دستگاه های فروش کوکا قرار داد. با این کار ، کوکا به سهم قابل ملاحظه ای از بازار دست یافت و پپسی هرگز به چنین سهمی دست نیافته است.
شرح :
وقتی رقابت علیه رقیب را متوقف کنیم و به جای آن رقابت علیه شرایط را آغاز کنیم ، می توانیم خیلی بهتر عمل کنیم.
توی بازار چراغ برق امروز خیلی ها مدام پیگیر حرکات رقیب خود هستند که انرژی و زمان زیادی ازشون میگیره.
کافیه چند دقیقه رقیب قویتر را رصد کنید تا بهتر عمل کنید و تمام ، اینکه طرف مقابل جعبه جدید ساخته نباید در نوع بسته بندی شما تاثیر بزاره
وقتی هنوز در پاسخگویی مشکل دارید و یا صورت ها با تاخیر برای مشتری ارسال میشه .
وقتی کارمنداتون آموزش کافی ندیدن و یا انگیزه بالایی برای پیشرفت ندارن ، نیازی به تغییر بسته بندی به دلیل تغییری که رقیب داده نیست.
یک سال آینده را اینطوری تصور کنید :
هیچ رقیبی ندارید و تنها کسی هستید که باید به تمام مغازه های ایران جنس بفرستید. اینجاست که باید سعی کنید بهترین باشید تا دیگه برای کسی صرف نکنه بیاد وارد کار شما بشه